STAM VS MATRIK

entry yang tersadai dekat draft sejak petang tadi^^

serabut ! serabut ! serabut !
tak besh ! tak besh ! tak besh !
tak suka ! tak suka ! tak suka !
tah hape2 ! tah hape2 ! tah hape2 !

serius.. kepala nie serabut memikirkan benda yang tak sepatutnya aku fikir sampai kepala aku niee serabut nak mati.. migrain sebab stam!! aku tak suka laaaaaaaaa.. aku tak tahu laa sebab aku tak suka cikgu tuh atau pun memang aku taknak stam.. confius jugakk laa..

pendaftaran stam.. aku senyum.. aku semangat.. aku suka laa.. aku lembutkan hati aku yang keras macam batu niee untuk terima stam.. mcm laa aku nie nk kawen dgn stam.. grr.. seronok laa jumpa kawan kawan.. jumpa cikgu.. dan yang paling seronok.. aku amek buku bank^^

hari pertama sesi orentasi.. orentasi ? nie laa air oren campur air sarsi.. grrr! begini laa jadinya bila aku separuh sedar.. merepek merapu dan yang sewaktu dengannya.. tak suka korang tahu takk ? sambung balik hari pertama air oren campur air sarsi nieee.. biasa laa.. duduk kat dewan.. cikgu2 berucap.. begitu laa begini laa.. stam stam stam.. aku niee malas nak dengar sebab aku tak suka.. serius.. paling aku tak suka.. ada laa sorang cikgu niee kan.. bajet gila gilaaa.. aku cakap 'alaa, nak tunjuk laa dy tuh garang.. nk takud kan dak2 baru kat sini'.. yolaaa.. kat situ ada laa budak dari sekolah lain kan.. eeiuw! menyampah laa.. lepas jee aku tgk dy..  memang aku rasa taknak datang sekolah mulai besok sampai laaa bila bilaaa.. lagi dy cakap.. mula mula ramai laa yang datang amek stam.. nanti dah periksa.. sikit jee yang amek periksa.. baek takyah amek stam.. yeee cikgu! kalau laa cikgu tahu.. kiteorang yang ramai ramai nak amek stam tuh.. sebab terpaksa! terpaksa! macam aku laaa.. terpaksa!!! jiwa aku memang takde kat stam tuh.. sikit pun xd.. aku fikir.. datang sekolah.. kita amek ilmu.. amek laa seberapa banyak ilmu drpd menganggur dekat rumah.. aku think positive nieee!! tapi.. cikgu dah cakap camniee.. memang! memang aku nak berhenti sekolah.. tapi!! aku fikir abah aku jee laa.. abah dah beli kain baju sekolah.. dah hantar pun kat tukang jahit.. takkan laa aku cakap kat abah 'kak ira taknak pergi sekolah.. kak ira taknak amek stam'.. uwwekkk!! tolong laa aku.. serabut nieee.. macam mana laa aku nak cakap kat abah.. nadea suruh cakap baek baek.. mesti abah paham punya.. memang laa abah paham.. tapi.. mulut nie tak sampai hati nak cakap 'taknak amek stam' kat depan abah.. mata niee tak sanggup tengok muka kecewa abah.. telinga nie tak sanggup dengar keluhan abah.. tak sanggup korang tahu takkk.. aku nak itu aku nak ini.. semuanyaa abah bagi.. walaupun kadang2 tuh abah tak kasi.. takkan laa aku taknak dengar cakap abah ?? sementara jeee atyra!! duduk laa kat situ beberapa bulan pun.. belajar laaa beberapa bulan punn.. sabar jee laaa.. aku nak nanges!!! hmmm.. biar pun terpaksa.. mungkin ada laa kebaikannyaa kan.. kan kan kan..

matrik pulakk.. aku jadi tak tentu arah bila cikgu cakap kelebihan dan kekurangan stam dan matrik.. otak aku jadi serabut.. mula mula.. ada laa sorang pelajar niee tanya 'matrik dgn stam mana lebih baik?' cikgu pun cakap.. tak boleh laa nak cakap mana yang lebih baik.. terpulang kat individu tuh kan.. antaranyaa..

masa.. kedua duanyaa mengambil masa dalam setahun laa kan.. untuk stam.. kita mula dari awal tahun.. so. akhir tahun dah habis.. kalau matrik. mungkin mula dalam pertengahan tahun.. dan habisnyaa tahun hadapan laa kan.. cikgu cakap.. kalau yang amek stam niee.. tunggu result then dah boleh masuk u.. kalau budak2 yang amek matrik.. baru nak habis matrik.. budak stam dah masuk u.. kesimpulannya.. stam lebih cepat dari matrik..

saingan.. stam hanya ada kat negeri negeri tertentu.. tapi matrik ?? banyak negeri.. banyak saingan dekat matrik berbanding stam..

sijil.. sijil stam boleh dapat kerja.. sijil matrik tak boleh.. sijil SMA pun boleh dapat kerja kan?? paling paling pun guru sekolah rendah agama.. kn kn kn.. dua dua susah aku rasa.. kalau stam ada satu gagal atau dikenali sebagai rasib.. tak dapat sijil stam.. just dapat sijil peperiksaan.. lepas tuh kalau nak sijil stam tuh.. kena laa ulang subjek yang gagal sahaja.. aku nak menghafal ?? memang boleh.. kalau mood aku malas.. tak jadi apa nyeee.. nak ulang balik ? sama jee buang masa kan..

lagi apa yeee.. memang banyak laa cikgu cakap pasal kelebihan stam nieee.. memang buat aku niee macam nak teruskan stam.. tapi.. aku nak matrik.. lepastuh aku tanya laa nadeadieba..

kalau kau jadi aku.. kau pilih stam ke matrik?
matrik laaa.. kau minat kat situ.. kau memang suka akaun.. kau amek laa.. kau nak hafal2 niee?? kau boleh bawak? kau tengok laa mana kau minat.. yang mana kau yakin kau boleh bawa..

kalau dapat u? stam ke u ??
u laaa.....

kalau u dgn mtrik ?
u jugakk laaa..

oke dah.. aku memang dari kecik nak masuk matrik.. eh yeke dari kecik ? aku tak ingat laa sejak bila.. tapi memang aku nak matrik.. aku berharap sangat sangat aku sampai ke matrikulasi dekat perlis.. takpun penang.. harap impian menjadi kenyataan..





aku tak tahu nak kata camne.. yang pasti ustaz faizal niee............ entah laa.. aku tak tahu laa nak kata apa.. tapi... aku tak boleh nak amek stam.. ustaz saya minta maaf.. saya ikud cakap ayah saya dan saya ingin mengambil ilmu daripada membuang masa sebagai penanam anggur.. 

panjang gila cerita aku.. ada lagi cerita nieee.. 

sir!!! haha.. nie komen lepas aku cakap aku tknak stam.. 
bila aku dah sampai sekolah.. memang aku nak jumpa sir.. hihi.. 
time hari pendaftaran tuh aku tak jumpa.. tapi! tadi aku jumpa^^ 
sir nie dalam kategori guru kesayangan aku laaa. wakaka..sukahati aku laa kan.. 
sebab apa aku suka.. itu tak perlu dijelaskan.. terima kasih sir!!
nie cerita hari ini.. sir niee kadang kadang kejam.. 
tengah lepak kat bilik stam tuh.. sir pun intai kat tingkap.. kihkihkih.. 
sir!!! hihi. excited jugak laaa.. lepas tuh sir pun masuk kelas.. duduk laa dekat kerusi yang berhampiran dengan aku tuh kan.. 
sir : eh! knp kamu kaen hijau.. 
aku : besok saya tknak datang dahh.. 
sir : haa.. kenapa? 
aku : xd laa sir.. kaen tak beli lagi.. 
sir : eh! mana bulad haa? 
aku : sir!!!!!!!! sir buad2 taktau yeee.. adik sir tuh.. 
sir : hahahahahaha.. eh! saya tanya.. saya tak nampak dia.. 
aku : eleyh.. yela tuh sir tak tahu.. adik sir kan dia tuh.. dia plkn laa.. kat semenyih.. 
sir : ouh.. lupa lupa.. betul saya lupa.. 
aku : iyeiyee jee sir niee.. 
sir : sabo je laa yee.. guraugurau..
aku : yolaa sir.. 

memang sabo jee le dgn sir nieee.. then sir pergi laa jumpa dak2 laen kan.. sir memang kejam.. takde laa kejam sangat.. sir memang suka bergurau.. aku dah biasa dah dengan sir nieee.. lagi sekali.. terima kasih sir!!  

cukup cerita untuk hari ini.. memang gila tadi aku kat sekolah.. serabut gila gilaa.. tuk hamizah.. tudung akaq bukan berombak ombak lagi.. tsunami!! 
akibat terlalu banyak gelak.. malam niee suara aku hilang.. then.. rasa nak demam.. seronok jugakk laa.. besok aku tak datang sekolah^^ 
tapi aku penat laa asik batuk jeee.. dah hampir sebulan aku batuk camnie.. bukan makin baik.. makin teruk.. 

eh! eh! kejap lagi tak habis cerita aku.. time to sleep. eh tak.. layan shah rukh khan!! 
good nitee.. daaa..


sekian terima kasih
^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...