cerita hari raya

selamat aidil fitri
kepada saudara serta saudari
setahun hanya sekali 
merayakan hari yang mulia ini 
lalalalalalalala . sila nyanyi sendiri . supergurl sakit tekak dah nie 

oke . dah nyanyi ? 
meyh sini supergurl bercerita pulak 
cerita hari raya
wah ! excited tak nak dengar ? 
nie bukan cerita supergurl berhari raya macam mana taw 
itu semua korang pun tahu kud
cerita jugak laa . 
malam raya jalan2 . tak tidur . kemas rumah sampai saket pinggang . masak . tolong mama . salamsalam . mintak duet raya kat abah . sepanjang aku hidup . mama tak pernah bagi duet raya . bila di tanya kenapa tak bagi . mama pun jawab 'mama tak kerja' . okeoke . lepas tuh supergurl pergi kubur . lepas tuh pergi rumah nenek . sebab rumah nenek tak sampai satu kilometer pun . lepas tuh balik rumah . sediakan makanan tuk baraan kawan abg2 supergurl . lepas tuh beraya dengan mak cik pak cik yang balik kampung . pergi rumah mak l0ng kat bagan dato' . sampai rumah  mak long bukan nyer beraya dulu . tidur dulu . tapi ! supergurl bijak . solat zohor dulu . then makan . dah kenyang . sudah tentu lena tidur kan . makan tidur . bang0n tidur makan lagi . wah ! memang raya la kan . lepas tuh beraya rumah nenek2 sedara kat sungai manik . lima buah rumah kud aku beraya . siap tidur lagi kat rumah nenek sedare tuh . malammalam makan nasi lauk telur . sedap weyh . macam makan sahur dah . mama siap beli kain pulak . satu syawal sampai rumah pukul satu pagi . kesian mr.o . text owg . owg tido . dy tak tido pun . dua syawal ? aku malas nak cerita . panjang sangat . niat hati cuma nak st0ry sal budakbudak berhari raya . nie dah tersasar jauh sangat nie . 
okeoke . now ! saya supergurl nak story mory pasal budakbudak dihari raya . yer ! budakbudak dihari raya . budakbudak berhari raya . budakbudak berhari raya . berapa kali k0w nak ulang ha? tek0ng kang . baru tahu . 

ceritanya bermula dirumah supergurl

hampir pukul 2 petang . hari jumaat . kaum adam sudah tentu kat masjid kan . kaum hawa pula ? sudah tentu dirumah la kan . supergurl mama adik sama kakak kan perempuan . s0 ? kami kat rumah laa . oke . saja nak memangjangkan story . sambung yerr . pagar kat depan rumah tuh semestinya tutup la kan . tak mahu kasi 0rang masuk . bahaya ! kalau sedara mara takpe . kalau orang lain ? dah lah herohero kat rumah nie takde . supergurl memang ada . tapi p0wer tak cukup bagus . huhu . tibatiba . tingt0ng... tingt0ng... l0ceng bunyi . supergurl kat dapur nie terkejut ! eh2 . sape yang datang waktu camnie . herohero malaya tak balik lagi nie . j0jie pun wusha laa . budakbudak laa . budak lelaki ! perempuan pun ada . budak laki empat org . budak perempuan 2 org . mama ! macam mana nie ? mama kata buad tak tahu jer . memang kte0wg buad tak tahu pun . pagar tutup . otak pun berfikir . nanti budakbudak tuh balik laa . msti budak tuh ingat takde orang kat rumah kan . ya ampun ! sangkaan 0.01% pun tak tepat . budakbudak itu sangat bijak ! dia pergi bukak pagar weyh . jalan sampai depan pintu . bagi salam . ASSALAMUALAIKUM ! mama ! dia bukak pagar tuh . mama ! dia bg salam laa . aku cakap . gila la budak nie . tak cukup tekan l0ceng . bukak pagar sendiri . jalan smpai depan pintu . bg salam . dah sampai macam itu . mama pun bukak la pintu . jawab la salam . WAALAIKUMSALAM . budak tuh pun cakap 'kami nak beraya' . mama tanya 'kamu tak pergi masjid yer' . lepas tuh budak tuh carik membe dy . mama pun ch0w pegi dapur . aku buad tak tahu je laa . budakbudak tuh masih ada kat halaman rumah . ingat balik dah lepas dapat soalan percuma dari mama . aku pun tak sampai hati laa kan . 'dik, kata nak beraya . masuklah' . seperti biasa . kalau budakbudak yang datang . memang aku laa yang akan bagi air . aku senang jer . amek revive yang abah beli then tuang kat cawan . kasi laa kat budakbudak tuh semua . k0rang pun b0leh buad kan . sekarang aku nak tanya . kenapa mesti aku yang buad semua itu ? bukan j0jie ? jawapannya tak jumpa lagi . okeoke . sambung st0ry . kat rumah supergurl nie ada tiga tempat nak duduk . budakbudak tuh memilih . pandai dy0rg cari tempat . pilih tempat yang kat depan televisyen . tv cukup la . nak televisyen jugak supergurl nie . layan je larh . lantak laa . semalam ada budak datang jugak taw . siap suruh supergurl tuka chanel . chanel sukan katanya . 0keoke . itu semalam . hari ini? dy0wg tak mintak tuka . mungkin sebab time tuh cter besh kud . ta0n lepas kud . lama gila budakbudak beraya . sy0k sgt tgk tv kud . lepastuh abg ke abah tah yg tuka chanel . then, dga bunyi mngeluh . huhh . lebih kurang camtuh la . then budakbudak pun balik . lawak la pulak . apa la yang ada pada tv tuh . sambung st0ry tadi . sambilsambil tuang air kan . aku rasa budak tuh dah beraya semalam . aku pun tanya . lebih kurang cmnie la dial0g nyer 

aku : eh2, kamu dah beraya kan semalam ? 
budakbudak lain : aah dah. kte0rg temankan jer . taknak duet raya pun 
aku : 0uh . 

bagus betullah dy0rg nie . aku tak cakap pape pun . terus cakap taknak duet raya . 

lepas tuh mama datang.. 

mama : kamu semua tak s0lat yer 
budakbudak : solat 
mama : kamu s0lat kat mana ? 
budakbudak : kat surau bt.1  
mama : hari ini hari jumaat laa . 0rg s0lat jumaat . kamu  ?
budakbudak : kte0rg s0lat z0hor . tak sempat tadi . 
mama : dah tahu hari jumaat . tengahari balik laa . yg perempuan duduk rumah . yg lelaki pergi masjid . nanti sambung la lagi beraya . 
budakbudak : ............ 

senyap terus . aku cakap kat mama . dah laa . bia je laa . mama pun ch0w pegi dap0 . yeah ! herohero malaya dah balik . tapi . abah tak balik lagi . seperti biasa abah mesti balik lambat sikit . sebab abah ada kerja kat masjid tuh . aku malas la nak tunggu dy0rg balik . baru kasi duit raya . aku mas0k bilek . amek duet . ter0s kasi . aku ingat kan dua 0rang je yang dah beraya semalam . ruparupanya ada tiga 0rang . aku terbagi kat budak yang dah raya semalam . budak tuh pun nak tak nak jer . tapi amek jugak . lepas tuh . membe2 dy cakap 'eh. dia dah raya dah semalam' . budak tuh pun pulang balik duit yang aku kasi . aku dengar laa kan . ada s0rang budak tuh cakap 'mane b0le amek lagi . tak adil la' . hahaha . budakbudak . geli hati aku . aku buad tak tahu je dy0rg tuh . takkan la aku nak sembang dengan dy0wg . dy0wg pun tak tahu nak sembang apa dengan aku . aku pun pergi buad hal sendiri . tak lama lepas tuh budakbudak tuh nak balik . 0ke dah bubye . tak lama tuh . aku teringat tadi pagi ada p0st man datang . aku pun nak keluar laa . budakbudak tuh ade lagi . dia cakap 'akaq, nak buah kat pokok tuh boleh tak?' . ha? buah? pulasan ker? tak silap aku keding jer buahnyer . yang besar ade sikit jerr . pastu dah laa susah nak amek . weyh . kalau aku cakap tak boleh . macammacam sumpah sranah aku dapat kan . aku pun cakap TAK BOLEH . oke . aku tipu . aku cakap la amek la . aku pun pegi la jalan ke depan . nak carik surat yang aku tak tahu sape tah yang dah amek kan . sambil tuh aku tengok la budak2 tuh kan . gila laa . hendak seribu daya tak hendak seribu dalih weyh . sanggup tuh berlawan dengan kerengga kerengga . panjat pokok . pusing sana pusing sini . siap ad0i ad0i lagi garagara kena gigit kerengga . semata mata nak dapatkan pulasan yang besar . aku malas nak tunggu dy0rg . lantak k0rang la . aku pun masuk rumah . panas weyh ! cair makeup weyh . aku masuk rumah . amek wuduk . nak s0lat laa weyh . k0l dua lebih daa . tak lama tuh abah pun balik dari masjid . aku wusha dari rumah tengok budakbudak tuh cari basikal masingmasing . nak balik . hahahahahaha . aku tak tahu la kalau abah ada cakap apaapa ke kan . aku rasa budakbudak tuh tengok abah pun dah takut kud . hahaha . abah masuk rumah jer abah tanya

abah : bile budak2 tuh dtg ? 
mama : dkt pukol dua tadi
abah : adie ej0y dah balik ke belum waktu dy0rg dtg ? 
mama : belum . sebelum adi ej0y balik laa . 
abah : kenapa kamu bukak pintu ? 
adik : dy0rg yg bukak gate tuh sendiri . dtg smpai dpn pintu . 
abah : budak2 tuh tak solat jumaat yerr
aku : dy kate s0lat kat surau bt.1 
abah : mane ade 0rg s0lat dekat situ . lain kali tak payah dilayan budakbudak mcm itu . samseng betul . 
hahahaha . samseng ? 
samseng samseng samseng . haha . lama dah tak dengar lagu tuh kan . 
aku pun d0k st0ry m0ry kat abah sal budakbudak tuh . 

petang sikit kan . ada lagi budakbudak datang . kali nie kan . aku tak tahu aku buad ape . yang pasti aku tak tuang air ! yeeha . sape tah yg tuang air . tidak dapat dikesan . abah tahu ada s0rang budak tuh dah beraya . abah pun tanya 'kamu dah datang kan' . budak tuh tak mengaku weyh . mama selambe jer cakap 'kalau tak ngaku semua tak dpt duet raya' . aku dah saket perut d0k gelakkan budakbudak . budakbudak lain sume nyer cm tak puas hati 'ko nie, ngaku je la.. xnk ngaku pulak' . hahahahaha . makin galak aku gelak . terus mengaku budak tuh weyh . abah pun suruh aku amek duet raye . bagi la yang tak beraya lagi . abah pun cakap 'raya bukan nak duet. org nak ziarah jer' . dengar ckp abah tuh budakbudak . hahahaha . poyo giler la aku . 

petang tadi . supergurl pegi pasa malam sama abah . beli kueh te0w . sebab kawan2 supergurl nak dtg . sembangsembang kan . cakap pasal budakbudak yang beraya tadi . macammacam abah cakap . ayat abah paling besh cmnie 'kite kne direct jer dgn budak2 tuh . tak boleh kasi muka . tak payah bg duet raye dah cmnie . dtg nak duet jerr . cuba ckp kat budak2 tuh, org dah bg mkn mnum nak lg duet, x ck0p ker' . gila la abah . saya tak mampu untuk berkata sebegitu . lagi satu abah cakap 'tanya kat budak2 tuh. kamu dtg rumah org ade bg pape ker kat org? xd pape pun . bg org mrh ade la' . betul jugak ape abah cakap . 

kesimpulannya daripada cerita budakbudak kat atas tadi .

budakbudak zaman sekarang nie
-nak kumpul duet raya jer
-tak fikir kawan pun. kawan susah dy dah tak b0leh nak backup dah
-sebahagian jer yang jujur 

persoalannya . kenapa budakbudak zaman sekarang tak macam dulu . 
time aku kecikkecik . aku pun nak duet raya . seronok weyh dpt duet raya . smpai sekarang . aku pun nak duet raya . haha . tapi takde la pulak sampai nak pergi sebijik sebijik rumah org . kecikkecik dulu . kalau nak duet raye . ikud mama abah pergi beraya . lagi satu . buat baraan laa . naik basikal . pergi rumah kawan2 . pergi rumah cikgu . ha ! ingat lagi . kalau dah beraya kat rumah 0rg tuh kan . tibatiba kawan kite tak beraya lagi . then dy nak raya la kan . kite pun duduk la kat luar . malu nak masuk . dah beraya . raya banyak kali pulak . itu yang supergurl ingat laa . 

ch0p ! luahan perasaan kejap . 
malam nie mr.o tak de . mr.o busy . katanya ada hal . bila ditanya hal apa . ade lah, tak penting pun . 0uh .tak penting . xnk gtau . takpe . bes0k tanya lagi sampai dy jawab . tak tipu . rasa lain mcm jer mlm nie . kalau sekolah nty mesti laen jer . tak biasa pulak tid0 awal . haha . malam nie sangat b0san . ingat nak tid0 awal . tp, sy0k sgt bercerita kat bl0g nie . ingat nak text jer mr.o walaupun tau dy ad hal . tapi, supergurl ja0h kan tangan nie drpd enf0n . 0ke dah . cukup laa aku p0kpek p0kpek setelah berminggu minggu aku tak p0kpek kat sini . 

anisMS ! awak baca tak cerita d0ngeng saya nie ? penat tak awak membaca ? kalau penat . penat lagi saya bercerita . 


sekian terima kasih 
^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...